lördag 22 december 2012

Strömbrytare och uttag i bakelit

Då kronan är stark mot Euron så blev det till att beställa allt från Tyskland direkt
utan mellanhänder. Lite konstigt att förskottsbetala allt till ett konto innan det
skickades, men det fungerade helt perfekt och grejerna kom en vecka senare.
Det blir bara enkeluttag då täckramen för dubbeluttag såg lite väl trist ut.
Så här ser den infällda varianten ut med täckram.
Infällt uttag och strömbrytare ovan och utanpåliggande brytare nedan.
En utanpå liggande brytare som kommer sitta i skafferiet. Väldigt gedigen känsla
när man vrider på den.Tyskarna har känsla för kvalitet. Jag är väldigt glad att vi
inte byggde för 10 år sedan för då var utbudet mycket sämre än i dag. Då det är
många som försöker återskapa gamla hus till ursprungsskick har tillverkarna insett
att det finns en marknad för det tidstypiska och det är jag glad för.

Detta är det helt klart bästa som jag har hittat inom strömbrytare/uttag och då har
jag lagt ner många timmar på sökandet efter gammaldags brytare.
Det här är den brytare som kommer dominera i husets två huvudplan. I källaren
är det inte riktigt bestämt hur det blir förutom att det kommer att dras synligt.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Hittade din renovering när jag letade sekelskifte strömbrytare. Undrar om jag får fråga vart du köpte dessa? Sjukt dyrt det jag hittat i Sverige.
    Tove

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag köpte mina direkt från Tyskland på http://www.produktgesellschaft.de/

    Lite stenålders hantering med att de kräver förskottsbetalning, men det funkade klockrent när pengarna nått deras konto. Kommer inte ihåg hur mycket jag sparade med runt 20-25% jämfört med Sverige var det nog. När jag kollade priserna låg byggfabriken.se och sekelskifte.se bäst till. Gysinge skall du absolut inte handla dessa grejer från då de har horribla påslag.

    Lycka till!

    SvaraRadera